Stres se povezuje sa dugačkim spiskom hroničnih zdravstvenih stanja, uključujući i MS. Iako su dokazi protivrečni, neka istraživanja govore da bi stres mogao da poveća rizik za nastanak MS i da izazove relapse.

Stres i MS

Rezultati studija koje se bave time da li stres može da učini neku osobu podložnijom za nastanak MS su mešoviti. Strategije borbe, shvatanje stresa i životne navike, takođe mogu imati određenu ulogu. Tip ličnosti i način na koji neka osoba reaguje na stres, može da ima veći uticaj od samog stresa, pri čemu oni koji stres shvataju pozitivno imaju bolje zdravstvene ishode od onih koji stres doživljavaju negativno.

Da li stres izaziva MS?

U jednoj studiji su istraživači ispitali skoro 3000 osoba sa MS, kako bi ustanovili da li stresni događaji u životu utiču na razvoj MS. Rezultati su otkrili da bitni životni događaji (npr. razvod braka, konflikti, bolesti i nesreće) povećavaju rizik od nastanka MS za 15 do 30 odsto.

U drugoj studiji je ustanovljeno da učesnici izloženi bilo kakvom stresnom događaju u detinjstvu imaju 11% veći rizik od MS u poređenju sa osobama koje nisu bile izložene stresu u detinjstvu. Smrt roditelja, brata ili sestre tokom detinjstva nije povezan sa rizikom od MS, ali razvod roditelja jeste.

U drugoj studiji na skoro 150 pacijenata sa primarnim progresivnim MS, stresni događaji u životu uključujući smrt bliske osobe, zatvorsku kaznu, beskućništvo, nezaposlenost, razvod i penziju, nisu povezani sa većim rizikom od MS.

Da li stres povećava rizik od relapsa?

MS relapsi su epizode simptoma koji mogu da traju danima ili nedeljama pre nego što se ublaže ili nestanu. Neka istraživanja govore da dugoročni stresori (oni koji traju duže od 48 sati) povećavaju rizik od relapsa, a da kod akutnih stresora to nije slučaj. Druga navode da veći broj stresora, a ne ozbiljnost stresa, povećava rizik od relapsa. Jedna studija je čak ustanovila da negativni stresni događaji (npr. napad ili preljuba partnera) povećavaju rizik od lezija, a da pozitivni stresni događaji smanjuju taj rizik.

Upravljanje stresom

Upravljanje stresom može da bude korisno za osobe sa MS. Neke studije čak govore da upravljanje stresom može da uspori razvoj novih MS lezija i pomogne da osoba ima manje napada. Važno je da ne budite previše strogi prema sebi. Prepoznajte šta je pod vašom kontrolom, a šta nije. Vodite dnevnik da biste bolje razumeli šta vam izaziva stres. Postavite realne ciljeve. Planirajte unapred za očekivane i neočekivane situacije. Napravite prioritet među aktivnostima i obavezama. Spustite standarde koje sebi namećete, kao što je savršeno čista kuća ili savršeno pokošen travnjak. Naučite da kažete ne. Bavite se fizičkom aktivnošću koju volite i koja može da pomogne da se smanji stres, poveća endorfin, stekne energija, popravi fizičko zdravlje i poboljša san.

Izvor: Can Stress Cause MS? Flare-Ups, Treatment, & Prevention (verywellhealth.com)

OSTAVI PORUKU

Please enter your comment!
Please enter your name here